Friday, October 16, 2015

Q & A : Hamster & Baby

Hye korang , hari ni alice nak share tentang SOALAN yang sering di ajukan bila melihat Hamster anda melahirkan. ( Source : Google )

Q : OMG ~ hamster saya melahirkan.
A : Please Calm Down.. jangan cemas dekat kandang hamster anda. kalau nak cemas , sila jauh2.. takut hamster anda pun terikut. Nanti habis anak dia kna makan.

Q : Apa yang mesti saya buat ? Please !! what should i do ?? :)
A : kalau hamster anda sudah lahir , apa lagi yang kamu boleh buat ? tiada kan ? so < sekarang time menjalankan kewajipan korang untuk merawat hamster dan anaknya

Q : Boleh saya pegang anak Hamster ? Mereka tersangatlah comel , pink2 gitu. Geram je..
A : NO !! Tak Boleh !! Why ? sebab menurut info2 yang alice baca melalui internet , kalau Mumy hamster tercium bau manusia di badan baby dia , maka dia akan makan mereka kerana menganggap bau manusia tersebut sebagai satu ancaman. Kalau korang betul2 perlu memindahkan baby2 itu , sebaiknya menggunakan kayu atau plastik.. NO SUDU ALUMINIUM , STAINLESS , BESI and seangkatannya kerana boleh menyebabkan baby hamster merasa teramatlah sejuk.

Q : Bila baru saya boleh pegang Bayi hamster?
A: Korang boleh start pegang mereka bila berumur 2 minggu dan keatas.

Q : Selalunya hamster kalau beranak , berapa ekor ?
A : 4- 8 bagi jenis campbell , ada juga yang smpai 14

Q: Berapa lama hamster mengandung ?
A : 18-21 hari.

Q : Haruskan saya memisahkan si dady dari si mumy yang sedang sarat pregnant ?
A : Yes ,... bagi SYRIAN , korang WAJIB memindahkan si dady tersebut kerana hamster jenis ini bersifat ASKAR dan akan menganggap bahawa the bayi itu adalah saingan mereka. BUT , for Campbell hamster , ada yang bilang YES ada yang bilang NO bila dalam hal memisahkan. Kenapa NO? sebab si dady akan menolong si mumy untuk membina sarang untuk tempat si mumy nnti and dia juga boleh menolong untuk keep the babies warm. and why YES ? terkadang ada dady Hamster yang bersifat agresif. Ciri2 hamster yg agresif kuat berlari & tiada kesabaran bila di bagi makan. pisahkan mereka SECEPATNYA.

Q : Bau menyengat dari kandang hamster. Mahu kasih bersih tapi ada anak2 nya. How Lah This ?
A : JANGAN SEKALI-KALI ANDA MENGGANTI BEDDING HAMSTER KALAU BABY HAMSTER MASIH KECIL!! Tahan ok , u can do it ! Kalau betul2 pun kamu mau ganti bedding hamster tu ,pastikan mereka sudah limpas dari 14 hari. Mengapa ? sebab ,bila anda mengganti bedding tersebut , mumy hamster itu akan merasa kalau dia tidak berada di rumah atau merasa ada something yang hilang. Dia akan berlari2 beberapa jam untuk mencari jalan pulang. And the babies nanti akan dipijak2 , di kasih biar begitu saja. Kalau sampai hal ini terjadi , simpan kandang hamster di tempat yang gelap , tutup dengan kain lebar and berdoa supaya si mumy tidak mengabaikan baby-nya.

Q : Hamster jadi Kanibal ? Mengapa hamster makan anak-anaknya ?
A : 1) bau anak hamster berubah
   -->  rujuk di atas. :)
      2) Anak yang cacat
   --> menurut info yg saya baca , hamster akan makan anaknya bila anak nya itu cacat. Tapi , saya sendiri pun tidak yakin.
      3) Ayah Agresif.
   --> Gaya si ayah , kuat berlari dan tidak pandai sabar bila dibagi makanan :)
      4) Si Mumy stress
   --> Si mumy akan automatik makan bayinya bila dia merasa stress. why ? mungkin sbb keadaan kandang-nya yang terlalu terbuka. kalau pun kamu tiada tempat lain untuk si mumy , pastikan tutup sekeliling kandangnya agar kelihatan gelap dan tidak terasa seakan2 ada yang melihatnya .
    5) First Baby !
     --> mungkin si mumy belum pandai menjaga anak2 nya , sebab baru pertama kali melahirkan.
        6) Kurang Makanan
      --> Hamster yang tidak memiliki cukup makanan di kandang akan automatik makan anaknya. Pastikan makanan dan minuman hamster diletak lebih dari baisanya kerana hamster yang baru melahirkan memelukan banyak air dan makanan untuk mengembalikan tenaganya.

Q : Saya nampak si mumy makan anaknya !!! Arghh ! Tidak. i want to save them.
A : Let it go ~ Let it go ~ kalau korang sudah nampak dia makan separuh dari badannya , korang tidak dapat buat apa-apa sudah. lebih baik dia makan sampai habis. Alice yakin , memang ada sebab tersebut mengapa si mumy sampai makan anak-anaknya.. mungkin sebab keadaan persekitaran yang terlalu terbuka , bising tau kekurangan makanan , minuman. atau mungkin sebab kandang tersebut ada kutu ? we all dont know. Lagipula kalau dia makan sampai habis , si mumy akan mendapat protein yang sangat kaya untuk melanjutkan hidup baby hamster yang lain. kalau boleh JANGAN DIGANGGU bila baby kena makan oleh si mumy , kerana mungkin akan menyebabkan si mumy bertambah stress dan akan memakan lagi anak-anaknya yang lain.

Q :Oh tidak ! Baby nya kena pijak2 oleh si mumy. huhu.
A : Dont worry sayang ,hamster tu kuat. biarpun mereka tenggelam dalam bedding , dia akan baik-baik sahaja. Baby hamster yang sihat akan berbunyi setiap saat dan akan berhenti bila bulu-nya sudah tumbuh. cit ,cit , cit ! :D

Thats all for today. Harap bagi para bloggers mendapat serba sedikit info mengenai bayi hamster melalui catatan saya di atas. Anything ? Just leave u comment. Alice akan membantu anda sebaik mungkin. 


Ƭнαиκ Ƴσʋ ғσя Ƨтαʏ αи∂ яɛα∂ тιℓℓ тнɛ ɛи∂

2 comments:

~ Have anything to say ? Just post it here :) ~

 
COPYRIGHT©All Right Reserved.alicedreamingle.blogspot.com