Tuesday, October 27, 2015

TIPS : Mengurangkan Rasa Lapar Ketika Berdiet


Hye korang , today alice nak share dengan korang tips untuk mengurangkan rasa lapar ketika berdiet.. Ok , actually Alice tak mengimpikan badan yang slim , BUT Alice nak badan yang sihat. Berat Alice 65kg tinggi pula 149cm * orang sabah bilang pindik2 tagap*, ehh ! tagap ka aku ? hihi. Alice ni bukan lah seorang yg kuat makan , dah keturunan kot dari mumy sampai dady semua badan besar. Kecuali bila di hadapan Alice ada makanan yg berunsurkan CHOCOLATE terutama cadbury. OMG ~ tak lepas tau makanan kat tangan tu. Pernah dulu time Alice kerja , asal dapat gaji je nak beli oreo , chocolate cadbury yang besar sekali , yg kecil pun ada untuk stok, susu coklat, choki-choki , biskut coklat.. bole dikatakan bilik Alice penuh dengan coklat. Dont worry , manis tu mmglah .. ada buat medical checkup juga.. takda juga dorang detect terlebih gula dalam badan. Ahaha. N lagi satu problem Alice , bila berat badan melebihi 70KG , period alice jadi tak lancar.. Pernah dulu setahun 2 kali je period. Bayangkan lah.. Betapa risaunya hidup macam tu.. Bila period alice jadi tak lancar je, alice kompom berat badan alice dah melebihi dari 70kg..Apa yang alice amalkan ?Paling penting , setkan dalam minda anda , Diet untuk sihat bukan untuk cantik. Kat bawah ni adalah benda yang alice amalkan ketika berdiet. Alice tak paksa korang ikut k.. alice just share pa yg alice do when i'm on diet.

  TIDAK BERSARAPAN
- Yang ni alice rasa tak sesuai kot untuk semua orang. Terutama bagi yang ada penyakit 'gastrik'. Bila alice on diet je , alice tidak akan mengambil sarapan.. apa jenis makanan pun. Alice cuma akan minum segelas milo je. Kalau sampai alice termakan sedikit makanan awal pagi , kompom sepanjang hari tu mulut alice tak akan berhenti mengunyah.Pendekkan cerita sehari , Alice cuma makan satu kali je , time dinner. Bagi Alice , kalau boleh makan 4 jam sebelum waktu tidur. So , makanan tu sempat turun .. tak de lah perut tu buncit.

 BANYAKKAN MINUM AIR KOSONG
- Korang beli je satu botol besar khas untuk korang yang boleh muat 2 liter air. Alice ada terbaca kat page Kevin Zahri kalau 2 liter itu bersamaan dengan 8 gelas air kosong. Bagi Alice , menggunakan botol air adalah lebih berkesan kot.. sebab bila kita menggunakan botol , kita boleh nampak brapa banyak dah air yang kita dah minum. Gunakan gelas pun oke juga bha , tapi tu lah kadang2 kita dah lupa brapa gelas kita dah ambil. ye tak ? hehe. Sekarang alice menggunakan botol air yg kena beli kat kedai One Stop aka kedai dua ringgit , yang boleh memuatkan air sebanyak 1.5 liter. So , Alice pastikan air tu habis sebelum malam , dan kemudian isi kan lagi balik.

 JAUHKAN DIRI DARI DAPUR
- Ada yang beranggapan kalau rasa lapar kita itu ada kaitannya dengan DAPUR. Kenapa ? Cuba bayangkan , korang tengah on diet.. tetiba je mata tertumpu kat fridge.. teringat dengan isi kat dalam perut fridge tu..OMG ~ ada ayam goreng , sisa kfc semalam , sisa pizzahut.. ada ice cream lagi.. kompom terus perut tu merengek nak minta makan kan. hehe. Senang je nak lupakan semua makanan tu .. bagi Alice , bila teringat makanan je , trus alice akan buka youtube tengok drama korea.. terpacak depan laptop sampai waktu dinner..

 MAKAN MAKANAN YANG BERKHASIAT
- Dah diet satu hari , bila dinner jangan pula korang pergi lahap segala Junk Food yang ada kat dapur tu.. kalau boleh makan lah banyak2 sayur and buah-buahan.Satu lagi tips Alice , minum air setengah jam sebelum makan .. boleh mengurangkan rasa lapar.. dan juga , makan lah dengan perlahan. jangan gelojoh. :)
_________________________________________________________________________________


p/s : Setiap orang ada cara hdup diet yang berbeza2. Apa yang alice kongsikan kat atas merupakan benda yang alice amalkan sampai sekarang. Cuma yg bab makan coklat2 tu alice dah kurangkan. hihi :D. 

Ƭнαиκ Ƴσʋ ғσя Ƨтαʏ αи∂ яɛα∂ тιℓℓ тнɛ ɛи∂

4 comments:

  1. heeee. Lissa nda boleh diet sebab kurang beratt. T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena makan banyak lemak ayam tu Lissa.. hehehe

      Delete
  2. ena tambah lagi 1 tips..lebihkan protein dlm diet;)

    ena singgah nak jemput alice join segmen ena;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noted on this :) Ok Ena , jap Alice singgah kat blog awak k ;)

      Delete

~ Have anything to say ? Just post it here :) ~

 
COPYRIGHT©All Right Reserved.alicedreamingle.blogspot.com